تبلیغات
دانشجویان شهرسازی دانشگاه علمی_کاربردی ابهر - ترافیک ومعضلات آن
دانشجویان شهرسازی دانشگاه علمی_کاربردی ابهر

ما به این دلیل روی کره زمین هستیم که از زندگی لذت ببریم...

 

ترافیک واژه ای است که ابتدا ذهن شنونده را به سوی زندگی شهری سوق داده و چه بسا تکنولوژی و پیشرفت را در خود نهفته دارد، در گذشته نه چندان دور نه تنها شنونده ترافیک را معضل تلقی نمی کرد بلکه ان را نماد توسعه و رفاه می دانست چرا قبلا ترافیک در چند شهر بزرگ محسوس بود ولی امروزه در شهرهای کوچک نیز وجود دارد. موضوع ترافیک آنقدر اهمیت دارد که شبکه راد یویی ویژه(پیام) هر چند وقت یکبار اقدام به گزارش وضعیت راههای کشور و خصوصا تهران می نماید. همچنین چند سالی است که مجموعه دولت و مجلس در حال بررسی چگونگی برون رفت از وضعیت ترافیکی هستند و اخیرا تصمیم گرفته شده تا ساعت کار ادارات – مدارس- بانکها و ... را تغییر دهند و همانگونه که مطلع هستیم در تمام شهرها جلساتی با نام شورای ترافیک جهت بررسی و رفع موانع ترافیکی برگزار می شود. به نظر می رسد در صورت ادامه روند فعلی واژه "ترافیک" جای خود را به واژه "قفل تردد" بسپارد.

عوامل مختلفی در ایجاد ترافیک نقش دارند که از مهمترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

-تصمیم گیریهای اقتصادی غلط

-وضعیت سیاسی جامعه و ارتباط آن با اقتصاد حوادث و سوانح رانندگی

-همخوانی ساعات آغاز و پایان کار ادارات- سازمانها- مدارس و بازار

-تقاطع های پر تردد

-زمانهای خاص و تعطیلات چند روزه

-شرایط آب و هوایی خاص که موجب کندی تردد می گردد

-اعمال بعضی محدودیتهای پلیسی نادرست

-عدم وجود ناوگان حمل و نقل عمومی

-نابسامانی در ارائه خدمات شهری و طرح های عمرانی به گونه ای که تردد و حمل ونقل در آن پیش بینی نشود

ترافیک رابطه مستقیمی با موارد ذیل دارد که بر اهمیت ان افزوده است.

 

پاره شدن لایه ازن به دلیل گرم شدن کره زمین که از آلودگی هوا ناشی می شود و تمام فکر دانشمندان را به خود مشغول کرده است . در بررسیهای بعمل آمده گازهای خروجی از اگزوز خودروها نقش بسزایی در در ایجاد الودگی دارند. این در حالی است که خودروهای تولیدی کشور ما هنوز استاندارد لازم را بدست نیاورده اند. توقف خودروها پشت چراغ قرمز یا ترافیک نیز سهم  بالایی از ایجاد آلودگی دارند. براساس آمار ارایه شده سالیانه 35 ساعت از وقت رانندگان در کشورهای پیشرفته صرف توقف در ترافیک میشود و در کشورهای در حال توسعه این رقم به صدها ساعت میرسد و این یعنی به هدر رفتن میلیاردها لیتر سوخت با ارزش و رها کردن آلاینده ها در جو . ورود الاینده ها پایان کار نیست بلکه دروازه ورود به مشکلات عدیده ای است که خیلی از آنها لاینحل می باشد . ایجاد بیماریهای پوستی- سرطان- بیماریهای کلیوی- بیماریهای قلبی و حتی چشم از این جمله هستند. براستی آلودگی هوا هزینه سنگینی را بر بهداشت و درمان ما تحمیل کرده است؟ کودکان و جوانان و ... که لابلای کارخانه های پر مصرف( انرژی و اکسیژن) و تولید کننده گازهای سمی عبور می کنند مرتکب چه گناهی شده اند و چه کسانی باید پاسخگو باشند؟

عصبانیت به دلیل ترافیک

 بهتر است تا مسئولان مربوطه وضعیت اعصاب و روان ساکنان شهر های بزرگ را بررسی نموده و در مقام مقایسه با سالیان گذشته برآیند. عصبانیت رانندگان گرفتار در دام ترافیک از نوع درون ریزاست آنها دقایق و ساعت های طلایی خود را در داخل خودرو روشن ولی متوقف سپری می کنند باید منتظر بروزعلایمی چون فشار خون – ناراحتی قلبی و عصبی و خلاصه ریز سکته هایی باشند که محصول تولیدی خودروسازان در مغازه هایی بنام خیابان است. خستگی و ناراحتی آنها حتی موجب میشود تا پس از مراجعه به منزل اقدام به پرخاش نمایند. مردمی که به دلیل گرفتاری ها و گیرافتادن در ترافیک ساعتها همسر و فرزند خود را نمی بینند پس از آنکه در خانه حاظر می شوند نیز اقدام به پرخاش می کنند و همچنان نمی توانند محبت خود را به خانواده نمایان کنند و این یعنی سردی زندگی. باید یادآور شد که بر وضعیت درآمدی اصناف نیز تاثیرگذار است و می تواند در جلب مشتری تاثیر مثبت و منفی داشته باشد.

ترافیک و اضافه شدن هزینه ها

بنابراین میتوان ترافیک را اینگونه معنی کرد: ترافیک چرخه ای است که تنها از یک بخش به نام خودرو تشکیل شده که سرمایه و انرژی رامصرف می کند و هزینه تولید می کند.

در کشور ما نیز صدها بلکه هزاران ساعت از کار دولت- مجلس- رسانه ها و ...بطور مستقیم و غیر مستقیم صرف چگونگی تامین سوخت وقیمت آن و همچنین تصویب قوانین مرتبط می شود تا خودروسازان داخلی بتوانند تولید خود را ادامه دهند. فکر می کنید همین کارت هوشمند چقدرهزینه زمانی و مکانی به کشورما تحمیل کرد؟

جالب اینکه بعد از مراحل فوق تازه به مرحله جدیدتری می رسیم که باز هم نتیجه ای جز هزینه ندارد. گسترش جاده سازی – استقرار امکانات وسیستمهای پلیسی و امنیتی جاده ها – افزایش مراکزبیمارستان ها و مراکز اورژانس – قوانین مربوط به بیمه خودرو – ازدحام شاکیان و متشاکیان در محاکم قضایی و ده ها مورد دیگر که همه هزینه بر بوده و از بودجه جاری کشور مصرف میکنند. در کشور ما راهکارهای مختلفی برای مقابله با غول ترافیک اعمال میشود و یا باید بشود که به جهت سود دهی مهمترین انها افزایش قیمت بنزین و حاملهای انرژی است. تجربه اخیر نشان داد که افزایش قیمت سوخت ظاهرا موجب کاهش مصرف گردید ولی تاثیر چندانی بر کاهش بار ترافیکی نداشت چرا که امروزه خودرو نیز مانند آب و نان و مسکن و شغل به عنوان یک نیاز شناخته شده است.

جرایم راهنمایی و رانندگی یکی دیگر از راهکارهای اعمالی است. در بسیاری از موارد سرعت غیر مجاز و حرکات غیر فنی رانندگان مانند دور زدن در محل دور زدن ممنوع – پارک خودرو در محدوده پارک ممنوع موجب تصادف یا ایجاد راهبندان می شود که متاسفانه حسب عرف نیز تا زمان حظورماموران ادامه می یابد. در این موارد رانندگان خاطی به پرداخت جریمه محکوم می شوند. اعمال محدودیت های تردد نیز دیگر روش های مرتفع نمودن است که البته در شهرهای بزرگ و در جاده های پرتردد اجرا می شود. طزح هایی مثل زوج و فرد و عبور یکطرفه از این دسته هستند. این روش ها بسیار موفقیت آمیز بوده والبته موجب مشکلاتی نیز شده اند. مثلا سردرگمی رانندگان غیر بومی و رکود کسب اصناف این خیابانها از آن جمله می باشد.

احداث پل وتقاطع همسطح و زیرگذرنیز از دیگر روش ها است که در عین موفقیت بدلیل پر هزینه بودن با استقبال کم دستگاه های اجرایی (شهرهای کوچک) مواجه می شوند.

تلاش در جهت تمرکز زدایی بازار و مراکزخرید عمومی که عمدتا با قدمت زیاد و درمراکز  شهرها قرار گرفته. دراغلب شهرهای کشور مراکز خرید عمومی در بافت فرسوده با شرایط نامناسب واقع گردیده و بدلیل برخورداری از ارزش ملکی بالا مالکان این املاک اصلا تمایلی به نوسازی ندارند. البته اعمال قانون شهرداری ها تملک 50 درصد ملک تحت عنوان فضای سبز و خدمات تنها دلیل استمرار وضعیت موجود است.

الزام عملی صاحبان واحدهای مسکونی و تجاری به منظور ایجاد پارکینگ متناسب با فضای ملکی البته شاید این موضوع در مراحل نقشه کشی و اجرا و حتی پایان کار رعایت شده باشد ولی بسیاردیده شده که مالکان پس از اخذ پایان کار اقدام به تغییر کاربری پارکینگ می نمایند و شهرداری ها باید این موضوع را با جدیت پیگیری نمایند.

 ممانعت از احداث یا فعالیت بانک ها و موسسات در خیابان ها و میادین و تقاطع ها

 بسیاری از بانک ها و ادرات و مراکز درمانی در محل میادین و تقاطع ها و خیابان های پر تردد فعالیت می نمایند که خودرو های پارک شده مراجعان این محل ها خود باعث بروز ترافیک و سختی عبور و مرور می گردد که مسئولان مربوطه باید این موضوع را در برنامه های خود اعمال نمایند.

احداث پل عابر پیاده

در صورت نبود پل هوایی نیز باعث می شود تا عابران پیاده برای عبور از خیابان مانع تردد آسان خودروها شوند و نوعی استارت اولیه ترافیک را رقم بزنند.

جدا کردن مسیر تردد ناوگان عمومی از دیگر مسیرها با هدف سرعت بخشیدن به حمل ونقل عمومی و ترغیب مردم به استفاده از آنها وعدم استفاده از خودرو های شخصی  و جلوگیری از بروز ترافیک- استفاده از سیستم حمل و نقل زیرزمینی یا همان مترو که هم اکنون در حال گسترش است – استفاده از دوربینهایSVR  و سیستم های UPS (سیستم برقراری برق اضطراری برای چراغ های راهنمایی تقاطع ها) نیز در حال گسترش است. جالب است بدانید که در استرالیا- انگلیس و کانادا سیستم Loccell  راه اندازی شده که به محض نزدیک شدن خودرو به تقاطع های شلوغ از طریق موبایل راننده را مطلع و مسیر های خلوت را به او نشان می دهند.در بزرگرا های ژاپن نیز حس گرهای ویژه کنترل عبورو مرور در کف جاده ها جاسازی شده که از این طریق وضعیت عبورو مرور را کنترل می کنند.

             برگرفته از مقاله آقای رضا قموشی (هفته نامه پگاه میهن)    http://rezagamoshi.blogfa.com/

در پایان نیز لازم است به ترافیک شهر زنجان اشاره ای داشته باشم. شهری که خیلی زود معضلات ترافیک را تجربه کرده است! با این حال مسئولان و مردم باید در حل این مشکل همدیگر را یاری کنند و چاره ای  برای این معضل به نظر کم اهمیت برآیند. البته کم اهمیت نه از نظر کارشناسان بلکه از نظر خود مردم که دیگر به شلوغی در خیابان ها، آلودگی صوتی، آلودکی هوا و هزاران مسئله دیگر در مورد ترافیک عادت کرده اند و آن را جزئی از زندگی خود قرار داده اند! 

 


نوشته شده در چهارشنبه 30 دی 1388 ساعت 01:21 ب.ظ توسط مریم عزیزی نظرات |



قالب جدید وبلاگ پیچك دات نت