تبلیغات
دانشجویان شهرسازی دانشگاه علمی_کاربردی ابهر - فرودگاه زنجان
دانشجویان شهرسازی دانشگاه علمی_کاربردی ابهر

ما به این دلیل روی کره زمین هستیم که از زندگی لذت ببریم...

قسمتی از مطالب نوشته شده در این پست در روز بازدید گروه شهرسازی از فرودگاه زنجان جمع آوری شده و قسمت بیشتر آن توسط من و خانم عزیزی روزی که برای تکمیل پروژه درس تأسیسات شهری به فرودگاه زنجان رفته بودیم نوشته شده است. به جاست که از همکاری همه کارکنان فرودگاه زنجان علی الخصوص آقایان رمضانلو ( مسئول مراقبت پرواز فرودگاه ) و علوی زاده ( معاونت فرودگاه ) صمیمانه قدر دانی کنیم .     

اطلاعات پروازی :

فرودگاه های کشور زیر نظر سازمان هوایی کشور می باشند با مسئولیت وزیر راه و ترابری . هم اکنون حدود 12 سال است که شرکت های فرودگاهی به صورت جدای از سازمان هوایی مسئولیت فرودگاه های کشور را بر عهده گرفته اند ، البته برخی از امور فنی همچون : تایید خلبان ، برگزاری دوره های تخصصی ( الکترونیک و .. ) زیر نظر سازمان هوایی کشور است .

در حال حاضر پرواز ها 2 روز در هفته انجام می گیرند ( روزهای سه شنبه و جمعه ساعت 12 ظهر ) که به صورت : زنجان – مشهد و بالعکس می باشد. ولی با پی گیری های استاندار و تلاش های ریاست فرودگاه به زودی پرواز کیش – زنجان نیز راه اندازی خواهد شد؛ به صورت 3 روز در هفته.

و نیز مهندس شجاعی رایزنی هایی با استاندار جهت برقراری پروازهای خارج از کشور انجام داده اند و لازم به ذکر است که مرز هوایی این پروازها توسط وزارت کشور و هیئت وزیران تایید می شود .

درحال حاضرمسئولین فرودگاه در حال ساخت سوله ای جهت آشیانه هواپیماهای آموزشی می باشند .

درکل کشور 72 فرودگاه وجود دارد وفرودگاه زنجان جزء فرودگاه های نظامی و عمومی می باشد .

سوخت مورد نیاز هواپیما :

ü        بنزین سوپر برای هواپیماهای تک ملخ

ü        GP4  برای هلیکوپتر و هواپیماهای فوق جت ملخ دار

ü        GET A1 برای هواپیماهای با موتور جت

مساحت کل فرودگاه زنجان : 360 هکتار

فاصله از شهر ( ناتی کال مایل ) : 8 مایل

ارتفاع از سطح دریا : 5372 پا

طول باند پروازی : 300 متر

عرض باند پروازی : 45 متر

مساحت ترمینال : 8/3553 متر مربع

مساحت برج مراقبت : 383  متر مربع

ارتفاع برج مراقبت 27 متر است .در برج مراقبت 6 دستگاه فرستنده و گیرنده وجود دارد که در صورت بروز اختلال در هر کدام از دیگری استفاده میشود و اگر چنانچه  دستگاه ها با مشکل مواجه شوند برج مراقبت به وسیله دستگاهی که تولید نور دارد ( سبز – زرد – قرمز - فلش ) با خلبان ارتباط برقرار می کند . همچنین یک گیرنده GPS نیز در برج مراقبت وجود دارد که تمام مکالمات توسط گیرنده ها و فرستنده ها و تلفن ها را ضبط و کنترل می کند .

این برج مجهز به آژیر می باشد که اگربه مدت 10 ثانیه به صدا در آید به معنی این است که هواپیما در حال سقوط است .

برج مجهز به سیستم ON LINE  شبکه اطلاعات هوانوردی کشورهای مختلف است . همچنین اطلاعات مربوط به پروازهای داخلی و خارجی از قبیل : تعداد مسافران ، ساعت های پرواز و ... و اطلاعات جوی فرودگاه های مختلف نیز در این شبکه موجود می باشد .

مساحت ایمنی زمین ( آتش نشانی ) : 700 متر مربع

این واحد ایمنی هواپیما در زمین را تامین ، حرکات هواپیما را کنترل و با واحد مراقبت در ارتباط است .

در این قسمت فرودگاه دارای یک ماشین آتش نشانی مجهز می باشد . اره برقی جهت حوادثی که رخ می دهد ، پودر خشک برای زمانی که هات تایر رخ می دهد ( تایر هواپیما آتش بگیرد  ) . همچنین این ماشین دارای یک مخزن 12 هزار لیتری است که 2 هزار لیتر آن فم است ( کف ساز ) و مابقی آب و لازم به ذکر است که این ماشین قادر است 12 هزار لیتر را در عرض 3 دقیقه خالی کرده و آب را تا 60 متر پرتاب کند . تخلیه آب این ماشین به دو صورت دستی و اتوماتیک است ، که در حالت اتوماتیک توسط مانیتور داخل ماشین کنترل می شود .

در قسمت آتش نشانی تعدادی چراغ های مخصوص نفتی وجود دارد که به هنگام پرواز ها و فرود های شبانه از آنها استفاده می شود و با راه اندازی برق باند فرودگاه از چراغ های برقی استفاده خواهد شد .

در ساختمان آتش نشانی یک تانکر مخصوص حمل سوخت هواپیما وجود دارد که ماشین دارای تجهیزاتی مانند دستگاه های موجود در پمپ بنزین است که مقدار مصرف سوخت را مشخص می کند. قابل ذکر است که سوخت هواپیما بنزین یا نفت سفید است که جایگاه مخصوص سوخت گیری به موازات باند پرواز است که امکان سوخت گیری هواپیما ها هر لحظه وجود دارد .

مساحت هواشناسی : 240 متر مربع

اطلاعات هواشناسی هر یک ساعت به واحد پرواز می رسد .

مساحت موتورخانه 1 : 5/100 متر مربع

دارای دو دیگ آب است که آب پس از ینکه سختی آن گرفته شد وارد دیگ ها میشود و به مصارف جداگانه بهداشتی ( حمام و .. ) و رادیات ها می رسد .

دیگ ها سوخت دوگانه گازی و گازوئیلی دارند که در صورت قطعی گاز شهری از گازوئیل استفاده می کنند و بالعکس .

مساحت موتورخانه 2 : 5/272 متر مربع

موتور های موجود بزرگتر و پر قدرت تر هستند .

مساحت نیروی انتظامی : 335 متر مربع

مساحت مهمانسرا : 335 متر مربع

مساحت سپاه : 335 متر مربع

مساحت برق اضطراری : 216 متر مربع

دو عد موتور برق وجود دارد که یکی در حالت STAND BY  است و در صورت بروز اختلال در کار دستگاه دیگر به طور توماتیک شروع به کار می کند . ای دستگاه ها حالت اتوماتیک و دستی دارند و در صورتی که در حالت اتوماتیک باشند ، با قطع برق شهری خودبخود شروع به کار کرده و با وصل شدن برق ، خودبخود خاموش می شوند . در صورت بروز قطعی برق این موتور ها برق کلیه مجموعه را تأمین می کنند .لازم به ذکر است که هر دو موتور ساخته کشور انگلیس می باشند .  حداکثربرق تولیدی این دستگاه هابه هنگام استفاده ضروری 150 W  ، 500 V  ، 300 A  می باشد .

کت فرودگاه : 5

این قسمت مربوط به ایمنی زمین و آتش نشانی است و به نوع هواپیما و امکانات بستگی دارد ؛ که میتوان به 7 الی 9 ارتقا داد ، هرچه هواپیما بزرگتر باشد کت آن بالاتر است .

ابعاد شانه های پروازی : 5/7 در طرفین

مقاومت باند پرواز : pcm50f/c/y/t

شیب باند پرواز :  % 0/68

تاکسی وی موازی : 23*1390  متر

دو عدد تاکسی وی خروجی : 23 * 288 متر

فالومی :

ماشینی است که هنگام فرود هواپیما در مسیر مقابل خلبان قرار می گیرد و چون خلبان فقط مسیر مستقیم را می بیند ، این ماشین هدایتگر خلبان است و اگر بال هواپیما با جایی برخورد کند مقصر ماشین فالومی است .

ابعاد پارکینگ هواپیما : متر 200 * 120 = 656 * 394 پا

هواپیماهای قابل پذیرش فرودگاه زنجان :

فوکر 100

154 T U

737 D  بوئینگ

727 بوئینگ

707 بوئینگ

320 بوئینگ

( با وزن 250 هزار پوند )

لازم به ذکر است که فرود گاه زنجان در حال حاضر مالک یک فروند هواپیمای BAE  ( هواپیمای بدنه متوسط ) ساخت کشور امریکا می باشد .

نوع دستگاه های ناو بری : NDB با فرکانس 321 کیلوهرتز

سیستم های ناوبری : VOR  / DME

VOR-ILS – رادارها ، CENTER LINE  باند فرودگاه را به خلبان اطلاع می دهد و مکالمات برج مراقبت با خلبان راضبط می کند که می تواند همزمان تعداد زیادی کانال ( 60 ) را پشتیبانی کند ، با زمان بندی بسیار دقیق .

سیستم های کنترل پرواز : رادار از نوع SSR  

در کل کشور 10 رادار وجود دارد که رادار استان زنجان در منطقه گیلوان می باشد . رادار ها فاصله و مکان کوه ها ، زمین و دشت ها و همین طور مکان هواپیما و اشیای ناشناس را که در مرز هوایی ایران پرواز می کنند را به مانیتور مرکز کنترل کننده در تهران اطلاع میدهد .

سیستم ارتباطی زمین به هوا و بالعکس : RSAG  

سیستم ارتباطی به سه طریق به هم مرتبط می شود :

در ابتدا اطلاعات توسط رادار دریافت شده و سپس اطلاعات به صورت آنالوگ یا دیجیتال به خطوط مخابراتی ارسال می شود . مخابرات اطلاعات را به همان صورت که دریافت کرده – بی هیچ کم و کاست – به برج کنترل و برج مراقبت تهران ارسال می کند و در نهایت اطلاعات به خلبان میرسد .

مرکز کنترل کل فضاهای کشور در تهرانسر واقع است.

امکانات فرودگاه :

پارکینگ کارکنان و مراجعه کنندگان – فضای سبز

گذر نامه – بانک ملی ( در صورت راه اندازی پرواز های خارج از کشور فعال خواهد شد . )

رستوران - سالن های انتظار – نمازخانه – سرویس بهداشتی – حمام – تلفن عمومی – مهمانسرا – پلیس فرودگاه – بوفه ( در حال حاضر تعطیل است ) – دفتر خدمات جهانگردی فاروس – خدمات گمرکی – X- RAY – سیستم اطفاء حریق خود کار و کپسول های آتش نشانی – آب سرد کن و آب گرم کن داخل سالن انتظار که مجهز به دستگاه تصفیه آب است – پایگاه مقاومت بسیج – زمین والیبال برای سپاه و پلیس و زمین فوتبال در ورزشگاه امام علی برای کارکنان.

دفاتر مدیریت و معاونت ، روابط عمومی ، امور مالی ، تدارکات .


نوشته شده در پنجشنبه 29 مهر 1389 ساعت 10:49 ب.ظ توسط سمیه ایمانی نظرات |



قالب جدید وبلاگ پیچك دات نت